Jag vet inte vad det är men det är inget farligt iaf.

Jag har sån ångest och ont i hjärtat. Ångest över jobbet och över skolan. Skolan är som tur är slut ganska snart för min del. Bara några veckor kvar. Sen har jag ledigt resten av terminen. Tanken var att jag skulle försöka rädda upp min värdelösa insats på Stats B där jag bara lyckades skapa ihop några futtiga poäng. Jag stör mig så på att jag lånat en ganska ansenlig mängd pengar (i förhållande till min inkomst) som jag sedan bara kastade i sjön. Jag kunde lika gärna skippat den terminen.
I vilket fall så var planen att jag skulle fixa till det. Ta igen några tentor som släpar och så där. Skriva en B-uppsats kanske(nej det trodde jag väl aldrig på ens själv). Just nu ser det mest ut som att jag kommer jobba och/eller ligga hemma och tycka synd om mig själv. Allt som allt ganska likt mina andra senhöstar.

Om jag nu ska ta och sluta gnälla så kan jag berätta lite saker som hänt i mitt liv. Jag har bland annat inte tappat bort cykeln några mer gånger. Det är bra. Jag har dock inte ringt till polisen eller mitt försäkringsbolag än och erkänt hur dum jag är.
Vi var på bilprovningen idag. Det gick bra. Men jag har så svårt att hålla klaffen och inte fråga massa saker. Bilprovarmannen såg inte ut som att han ville ha några frågor. Men ohhhh vad jobbigt det var. Hur fungerar den där maskinen som de bara blippar lite på bilen med också vet de om den är trasig? Hur kan han se att lampona är rätt inställda genom att han lyser på en glasbit med en platta bakom? Och mest av allt, hur fungerar bromstestarmaskinen? Hur det än är så är det säkert supersketatufft (eller iaf lite tufft) också får jag inte veta. Sånt stör mig. Jag gillar inte att inte veta saker som jag vill veta. Sen fick jag inte titta och peta heller. Han var så snabb och inte särskilt rolig alls. Sen så fick vi en felkod på bilen. Då sa han såhär. "Ni har en felkod på bilen. Men jag vet inte vad den betyder. Ni kan kolla på nätet hemma vad den innebär. Det är inget farligt iaf." 
Sääääkert. Det låter ju jävligt tryggt.
När vi kom hem skulle jag kolla felkoden. Såhär står det på bilprovningens hemsida:
"Bilprovningen underkänner alla fordon som får en så kallad bekräftad felkod" 
Men våran gick tydligen igenom. Sen skulle jag kolla upp vad felkoden innebar. Vår kod är P1410. Den finns inte med. De har bara felkoder mellan P0001 - P0499. Bilprovningen är dumma i huvudet.
Men vi får ju köra bilen i vilket fall. Men om vi kör ihjäl oss och dör så är det bilprovningens fel bara så ni vet. Ni får min tillåtelse att spö skiten ur gubben hur mkt ni vill. Jag ska iaf spökspöa honom.

Att jag alltid ska dö hela tiden. Det värsta är att om jag nu skulle bli mördad eller dö i en flygkrasch tex så skulle jag nog bli överraskad ändå. Trots att jag planerat för alla möjliga sätt att gå hädan. Eller ja, planerat kanske var ett dumt ord. Men jag kommer inte på något bättre just nu. Ni fattar vad jag menar.

Förberett mig! Det var jag menade.

Nu ska jag till skolan. Jag tog en stesolid förut. Den hjälpte inte ett skit. Det var då själva faan att inget ska hjälpa. Folk som blir höga på stesolid är mesar. Eller så mosar de i sig enorma mängder mer än vad jag gör.


Kommentarer
Postat av: JP

Veron Veron Veron....!



Om det är till någon uns glädje så kan jag försöka (mitt allra bästa) reda ut ett par av sakerna..



Blipp tjofräs grejjen vet jag inte vad du menar med..



Men när besiktningsmannen kontrollerar ljusinställningen med "glasbiten och en platta bakom" så står bilen på en plan mark, och på "plattan" som du kallar den finns det en streckad linje som bilens halvljus skall följa. Ljuskäglan är längre ut åt höger i bilens färdriktning för att ge mer ljus ut i dikeskanten, så man skall kunna upptäcka faror snabbare tex.

Glasbiten är ungefär som ett förminskningsglas, så att hela ljuskäglan får plats på platan alldeles innanför.



Bromstestarmaskinens uppbyggnad är för mig okänd, men jag gissar att den fungerar med nån form av motstånd. Valsarna som hjulen snurrar på drivs givetvis av en motor, när besiktningsmannen trycker foten på bromsen så går valsarna tyngre och tillslut stannar dom, då på något vis omvandlas kraften till ett mätinstrument och man får fram bromsarnas effekt i en enhet som visas på en stor klocka inne i hallen. Typ en bil med bra bromsar får snabbt stopp på valsarna och det blir ett högt mätvärde, medans en dålig broms får valsen att fortsätta snurra och mätvärdet blir sämre..

Nu slog det mig att det borde kanske vara någon slags magnet som släpper och man på så vis får fram värdet.. men jaja, det är en vild gissning.



Sen felkoden.. lyser den inne i bilen? Står det något i bilens handbok?

Nu googlade jag på det.. och OM du har en Toyota så verkar det vara något med bilens luftintagnings system.. typ en ventil kan vara täppt, en vaccum slang kan ha spruckit eller lossnat.

Mao så hade besiktningsmannen lite rätt, ni kan köra vidare. Och felet kommer inte orsaka en dödsolycka. MEN du bör nog kolla upp det med en verkstad..



Nu klickade jag på googles funktion "sidor skrivna på svenska" och då gällandes samma felkod med första träffen: "Adoption. Här finns information om hur en adoption går till. Texten är framtagen av Ulf Schyldt och justerad av Inga Näslund på Adoptionscentrum...."



Hmm.. google e kul ibland!

2010-10-13 @ 16:12:42
Postat av: Veron

Det hjälpte lite grann :) Fast vi har en Mazda. Och vi kan ju ringa vår verkstad och fråga. Men jag tyckte det var puckat att säga att vi har ett fel men han vet inte vad det är.



Och jag tror väl inte att vi ska dö på riktigt kan jag lova. Men det låter mer dramatiskt än "Tänk om en ventil går sönder så att AC:n pajar" (eller vad ventilen nu är till för).



Fast om luftintaget pajjar kanske vi inte får in någon luft och dör av syrebrist! ;)

2010-10-13 @ 16:34:55
URL: http://verons.blogg.se/
Postat av: Kusin Vitamin

Felkod: P1410 = EGR Boost Solenoid Valve Stuck! Vette faan vad det är men något har satt sig i gälla fall! Om jag fått fram rätt information när jag googlade sä är det antingen en sensor eller en ventil i turbon som kontrollerar blandningen mellan ny luft och dom gamla avgaserna = Turbon som krånglar, men vad vet jag!

2010-10-13 @ 21:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0